Közös összefogással az e-mobilitásért

Budapest Főváros Önkormányzata a HungAIRy LIFE integrált projekt keretében – a Főpolgármesteri Hivatal, a Budapesti Közlekedési Központ és a Jedlik Ányos Klaszter közreműködésével – E-mobilitási lehetőségek a városi mobilitásban és logisztikában” címmel konferenciát rendezett 2024. május 22-én a Merlinben, a Városháza parkban. A rendezvényen a logisztikai szakágak, egyetemek, kerületi önkormányzatok, autómegosztó szolgáltatók, tech cégek és a közszolgáltatók képviselői vitatták meg az e-mobilitásban rejlő lehetőségeket.

Magyarországon évente körülbelül 10 ezer ember veszti életét idő előtt a légszennyezettség miatt. A közlekedés jelentős szerepet játszik Budapest károsanyag-kibocsátásában, mivel a kisméretű aeroszol részecske (PM10; hétköznapi nevén szálló por) szennyezettség 40%-áért felelős. Ezért a HungAIRy LIFE integrált projekt partnertelepülései – köztük Budapest Főváros Önkormányzata – célul tűzték ki, hogy csökkentik a közlekedés által okozott légszennyezés mértékét, ezzel is javítva a levegő- és az életminőséget.

Annak érdekében, hogy Budapest zöld, esélyteremtő, nyitott várossá váljon, illetve az életminőség javulásán keresztül fokozza a város és térsége versenyképességét, a főváros teljes mobilitási rendszerének hozzá kell járulnia a klímasemlegességre törekvő, egészséges, biztonságos és vonzó városi környezet formálásához.

A mostani konferencián a körülbelül 150 érdeklődő átfogó képet kaphatott a városi mobilitás és logisztika jelenlegi és jövőbeli helyzetéről, figyelembe véve az e-mobilitási lehetőségeket.

Az e-mobilitás egy jó eszköz a fenntartható, élhetőbb, tisztább levegőjű város felé – mondta Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere köszöntőjében.

A délelőtti plenáris előadások során szó esett a levegőminőségről és a fenntartható mobilitásról; az elektromobilitási helyzetképről; a fővárosi e-mobilitási kihívásokról és víziókról; a zöld megoldásokról a közösségi közlekedésben és az alternatív járművek használatáról a városi áruszállításban.

A konferencia második részében négy párhuzamos szekció zajlott, ahol az érdeklődőknek lehetőségük volt megosztani véleményeiket, javaslataikat a jövőbeli fejlesztési irányokkal kapcsolatban ­– így közösen kialakítva a városi mobilitás és logisztika jövőjét.

Az ülések témái a fenntartható városi áruszállítás és az áruszállító járművek, az e-mobilitási stratégia, az elektromobilitás jövője és a levegőtisztaság-védelem voltak.

Budapest teljes közlekedési rendszerét – a közösségi közlekedést, a városi áruszállítási folyamatokat és az egyéni közlekedést – úgy kell alakítani, hogy támogassa a klímasemleges, élhető, egészséges és biztonságos városi környezetet. Az elektromos és alternatív hajtásmódú járművekre való átállás ebben a folyamatban fontos elem, hiszen ezeknek a járműveknek a helyi kibocsátása jóval kisebb, mint a hagyományos üzemű járműveké. Emellett fontos szerepet kell hogy kapjanak az aktív közlekedési módok (pl. teherkerékpár) elterjedése is.

Jelenleg a budapesti közösségi közlekedési utazások kétharmada elektromos hajtású járműveken történik, mint például trolibuszok, villamosok és metrók. A meglévő villamoshálózatok fejlesztése, valamint a korábban már részben működő villamosvonalak visszahozása tovább erősíti a budapesti közösségi közlekedés elektrifikációját. Emellett fontos, hogy a városi áruszállításban résztvevő tehergépjárművek is integrálódjanak a zöld átállásba, mivel ezeknek a járműveknek a kibocsátása jóval nagyobb, ugyanakkor nélkülük nem működnének egy élhető város alap- és kényelmi szolgáltatásai, mint például az élelmiszerboltok, kávézók vagy éttermek.

A forgalomcsökkentés az élhető város kialakításának másik fontos eleme. A városi logisztika hatékonyabbá tétele és a szállítási folyamatok optimalizálása segíthet csökkenteni a forgalmat, a zajhatást és a szennyezést. Ugyanakkor önmagában az elektromos autókra való átállás nem old meg minden városi problémát: ugyanúgy sok lesz az autó, kevés a parkolóhely, keskenyek maradnak a járdák és kevés a zöldfelület. Ráadásul vannak olyan városlakók és agglomerációban élők, akik nem tehetik meg, hogy elektromos autóval közlekedjenek, ezért a piaci szereplők mellett a különböző társadalmi rétegek szempontjait is figyelembe kell venni egy modern, élhető város közlekedési rendszerének megszervezésekor.

Az összetett kihívások kezelése, illetve az eddig még kiaknázatlan lehetőségek megvalósítása érdekében szükség van a különböző érintettek együttműködésére, szakmai egyeztetésekre az ágazati szereplőkkel, hogy egy hosszú távon élhető és fenntartható Budapesten élhessünk.

Az „E-mobilitási lehetőségek a városi mobilitásban és logisztikában” konferencia előadásai elérhetőek a HungAIRy felületén.