Fenntarthatósági Témahét – Ökomenedzsereink idén is rengeteg intézménybe látogattak el

A Fenntarthatósági Témahét egy Kárpát-medencei oktatási program, amelyet 2016 óta minden évben megrendeznek. Célja a fenntarthatóság komplexitásának bemutatása kreatív és interaktív módon, illetve a gyerekek szemléletformálása. Évente kb. 1800 iskola 420.000 diákja vesz részt rajta. 2025-ben a talaj és biodiverzitás, a zöldenergia-források, valamint a mesterséges intelligencia voltak a fókuszban, a korábbi, állandó komplex témák (hulladék, tudatos fogyasztói magatartás és fogyasztóvédelem) mellett.
A LIFE IP HungAIRy ökomenedzserei idén is csatlakoztak az országos összefogáshoz, sőt, a megkeresések túlnyúltak az idei témahét (ápr. 7-11.) dátumain: volt, ahol már korábban, volt, ahol még a rendezvénysorozat után is kilátogattak iskolákba, intézményekbe, hogy előadásaikban minél több gyerekhez eljutva bemutassák a HungAIRy projektet, annak célkitűzéseit és eredményeit, illetve a 6 fő témánkhoz kapcsolódó tudnivalókat. Fontos, hogy a diákokban tudatosuljon, ők maguk és szűkebb környezetük is tehetnek azért, hogy jobb legyen a levegő minősége, ezáltal egy élhetőbb, zöldebb jövőt teremtve a bolygó és a jövő generációi számára.
Cikkünkben bemutatjuk, hogy az idei Fenntarthatósági Témahéten mely partnereink vettek részt és milyen jellegű órákat tartottak az alsó és felső tagozatos iskolásoknak.
Debrecen:
A HungAIRy debreceni csapata a Fenntarthatósági Témahét alkalmából 4 oktatási intézményben járt: a Debreceni Benedek Elek Általános Iskolában kezdtek, ahol 8 felsős osztály tanulóival találkoztak. Majd a Debreceni SZC Vegyipari Technikumban 9. osztályos diákokhoz látogattak el. A hét utolsó tanítási napján pedig két suliban is jártak: a Debreceni Fazekas Mihály Gimnáziumban és a Debreceni Egyetem Balásházy János Gyakorló Technikumban, 2-2 osztály tanulóinál. A témahét keretében közel 300 diák hallgathatta meg az ökomenedzserek előadásait.
A prezentációk során a tanulók megismerkedtek a levegőszennyezés fő forrásaival, a szálló por egészségügyi hatásaival és a London- és Los Angeles-típusú szmog közötti különbségekkel. Bemutatták nekik a LIFE IP HungAIRy projekt debreceni pilot akciójának – a mezőgazdasági szállópor csökkentését célzó véderdők telepítésének – lépéseit, köztük a terület- és fafajok kiválasztását, valamint a lőszermentesítés és a régészeti megfigyelés folyamatát. A diákok megismerhették a védőerdők környezetre gyakorolt pozitív hatásait is; emellett a komposztálás és a 2025-ös Fenntarthatósági Témahét kiemelt témái, vagyis a talaj, a biodiverzitás és a zöldenergia-források is helyet kaptak az előadásaikban.
A debreceni ökomenedzser csapatra nagyon inspirálóan hatott, hogy a fiatalok mennyire nyitottak voltak a környezettudatos gondolkodásra.
Kaposvár:
A nagy érdeklődésre való tekintettel Kaposváron már a Fenntarthatósági Témahét hivatalos kezdete előtt elindultak a programok.
Elsőként a Nagyberki Manó Tanoda Óvodába látogatott ki az ökomenedzser, majd a KKZKÁI Honvéd Utcai Tagiskola 6 különböző osztályának tanulói vettek részt a foglalkozásokon, valamint a KKZKÁI Kisfaludy Utcai Tagiskola több osztályának diákjai is bekapcsolódtak. A HungAIRy csapata egy iskolai rendezvény keretében meghívást kapott a KKZKÁI II. Rákóczi Ferenc Tagiskolába is, ahol a teljes alsó és felső tagozat számára tartottak szemléletformáló foglalkozást.
Emellett az ökomenedzser előadást tartott a KKZKÁI Kinizsi Lakótelepi Tagiskola két felsős osztályának, a Zrínyi Ilona Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Tagiskola 7 osztályának, valamint a nagyberényi Dr. Faust Miklós Általános Iskola tanulóinak.
Az alsósoknak tartott foglalkozás során a gyerekek kisfilmeket néztek a fenntarthatóságról, részt vettek a hulladékok szétválogatására épülő játékokban, megismerték az újrahasznosítás folyamatát, ismereteket szereztek a komposztálásról és a helyes fűtési szokásokról, valamint bemutatásra került a kaposvári levegőminőség mérőállomás, amely a háttérszennyezettséget méri.
A diákok megismerhették a pmmonitoring.hu weboldalt is, amely segíti meghatározni a levegőminőséget egy nagy felbontású szállópor monitoring hálózat segítségével, a környezeti PM10 és PM2,5 szennyezettség megismerése és feltérképezése érdekében.
A Fenntarthatósági Témahéthez kapcsolódó, illetve az azt követő hetekben szervezett programokon összesen mintegy 430 diák vett részt, akik játékos, interaktív formában ismerkedtek meg a környezetvédelem, a fenntarthatóság és az ökológiai lábnyom csökkentésének lehetőségeivel.
Budapest:
A budapesti ökomenedzser csapat 2025-ben is csatlakozott a Fenntarthatósági Témahét programsorozatához, amelynek keretében szemléletformáló előadást tartottak a Budapesti Komplex SZC Kreatív Technikum 10. évfolyamos tanulói számára.
A prezentáció során arra hívták fel a figyelmet, hogy mit tehet egy középiskolás diák a tisztább levegőért és a fenntarthatóbb jövőért. A fiatalok gyakorlati példákon keresztül hallhattak a légszennyezés okairól, következményeiről, valamint azokról az egyéni és közösségi lépésekről, amelyekkel hozzájárulhatnak a jobb levegőminőséghez.
Szolnok:
Kiemelkedően sikeresen zárult a Fenntarthatósági Témahét Szolnokon is: az Ökomenedzser Iroda 12 iskolában 19 órát tartott, melyeken összesen közel 700 diák vett részt. Az előadások a fenntarthatóság és energiahatékonyság témaköreit ölelték fel és interaktív módon vonták be a gyerekeket a korunkat meghatározó témákba. Az ökomenedzser Szolnokon kívül még nyolc település iskoláit kereste fel.
A fogadó iskolák – Györffy István Katolikus Általános Iskola és Szent Erzsébet Óvoda; Szolnok Városi Tehetséggondozó Szakkollégium; Kunhegyesi Általános Iskola Tiszagyendai Általános Iskolája; Törökszentmiklósi Református Oktatási Központ - Székács Elemér Gimnázium; Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola; Jászsági Apponyi Albert Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola; Bercsényi Miklós Katolikus Gimnázium és Kollégium, Általános Iskola, Óvoda; Cibakházi Damjanich János Általános Iskola; Mezőtúri Református Kollégium, Gimnázium, Technikum, Általános Iskola és Óvoda; Tiszatenyői Szent István Általános Iskola; Rákóczifalvai II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola; Dunaújvárosi Egyetem Bánki Donát Technikum –, és az oda járó diákok is nagyon aktívak, lelkesek voltak.
Békéscsaba:
A HungAIRy Békéscsaba csapata a Fenntarthatósági Témahét során két általános iskolában – az Erzsébethelyi Általános Iskolában és a Csorvási Gulyás Mihály Általános Iskolában – járt, ahol összesen közel 120 gyermeket értek el.
A diákok játékos formában ismerkedtek meg a komposztálás, a szelektív hulladékgyűjtés és a vizek védelmének alapjaival. Az ÖkoPeca, a hulladékos labirintus és a szemléltető beszélgetések élményszerű tanulási lehetőséget kínáltak.
A gyerekek kíváncsian, aktívan vettek részt a programokon – öröm volt látni a lelkesedésüket!
Miskolc:
A miskolci ökomenedzser csapat a Fenntarthatósági Témahét keretében két általános iskolában tartott előadásokat, a középiskolások pedig a „Levegőzz és komposztálj Miskolcon” rendezvényen vehettek részt, ahol idén egy a komposztálással kapcsolatos totó is várta őket. A helyes megfejtők ajándékokat kaptak.
Az Ökomenedzser Iroda szervezésében az általános és középiskolás fiatalok a fenntarthatósággal kapcsolatos alapvető ismereteken túl megismerhették Miskolc levegőminőség-javítására irányuló törekvéseit, a zöldhulladék égetés visszaszorítása érdében tett intézkedéseket, a komposztálás előnyeit és a levegőminőség meghatározására létrehozott pm monitoring mérőhálózatot.
72 általános iskolás, 50 középiskolás diák és 5 pedagógus vett részt a rendezvényeken. A hallgatóság visszajelzése alapján a gyerekek sok érdekes és praktikus információval gyarapodtak.
Tatabánya:
A HungAIRy Tatabánya ökomenedzsere a Fenntarthatósági Témahét alkalmából a Tatabányai Árpád Gimnáziumban tartott előadást.
A 10.c osztály tanulói egy interaktív kvíz segítségével bővítették ismereteiket a levegőtisztaság-védelem, a komposztálás, a megújuló energia, a fenntarthatóság és a hulladékkezelés témakörökben. A kérdések a globális problémákra és a lehetséges megoldásokra hívták fel a fiatalok figyelmét. Az óra másik részében a diákok egy szituációs szerepjátékban a fák nyújtotta előnyökről, illetve a kivágásuk okozta hátrányokról beszélgettek.
Nagyon jó volt látni, hogy a gyerekek mennyire tájékozottak a globális problémákról, továbbá a szituációs feladatot is kreatívan oldották meg.
Karcag:
A HungAIRy LIFE integrált projekt karcagi csapata is aktívan részt vett az iskolák számára országosan meghirdetett Fenntarthatósági Témahéten. A kollégák önkéntes óraadókként, és az Erzsébet-ligetben megépült Levegőtisztaság-védelmi bemutatóházban vendéglátóként fogadták a csoportokat.
A vártnál jóval nagyobb volt az érdeklődés, viszont így lehetőség volt több korosztály számára is bemutatni a projektet és a levegőtisztaság-védelem legfontosabb üzeneteit, különös tekintettel az energiahatékonyságra, ami a témahét egyik fókuszterülete volt.
Az ökomenedzserek előadóként több helyszínen – Karcag, Püspökladány, Jászárokszállás –, 10 osztályban, több mint 200 tanuló számára tartottak előadásokat. Összesen 9 osztály közel 200 tanulója látogatta meg a bemutatóházat, amely jellegéből adódóan jól szemlélteti az energiahatékony építészeti és gépészeti megoldásokat. A gyerekek kipróbálhatták azt az egyedi írásvetítő biciklit, ami az energia megtermelésének nehézségét mutatja be, továbbá a közelben lévő biciklis pumpapályát is.
Az április hónap tartogatott még egyéb környezetvédelmi előadási lehetőségeket is: a Karcagi Kováts Mihály Általános Iskola Kiskulcsosi Iskolája április 30-án rendezte meg az „Én kis kertet kerteltem” című, kertészetet népszerűsítő családi napját. A karcagi csapat a kertkultúrához szorosan kapcsolódó komposztálásról tartott egy előadást az iskola tanulói és a jelenlévő szülők számára.
Az egy hónaposra nyúlt témahét alkalmával összesen több mint 600 diákot és felnőttet sikerült elérni.
HungaroMet:
A HungaroMet Gilice téri Marcell György Főobszervatóriumában rendezett Fenntarthatósági Témahétre rengeteg iskolás csoport (14 osztály, több mint 250 diák) látogatott el; 4 állomáson számos hasznos információt hallhattak a környezetvédelem és a fenntarthatóság kapcsán.
A HungAIRy standjánál kvízek, szókeresők, keresztrejtvények és egyéb feladványok várták a gyerekeket - a kisebbeket és nagyobbakat egyaránt. A fókuszban a projekt 6 kiemelt témája volt, amikről lehetőség volt beszélgetni is a diákokkal.
Jó volt látni, hogy a tanulók mennyire lelkesek, érdeklődőek voltak, és számos saját példát tudtak mesélni, elsősorban a komposztálás és a fatüzelés kapcsán.
Összességében elmondható, hogy a LIFE IP HungAIRy projektben részt vevő települések ökomenedzserei – a korábbi évekhez hasonlóan – ismét kitettek magukért és számos oktatási intézménybe látogattak el. Kb. 3000-3300 diákot és pedagógusaikat sikerült elérniük szemléletformáló előadásaikkal, játékaikkal.
Köszönjük mindenkinek a nyitottságot, az aktivitást, és bízunk benne, hogy a gyerekek tele élményekkel mentek haza ezekről az „órákról”, illetve tovább vitték az ott tanultakat.
Jövőre ismét találkozunk!